fredag

Enkel morots, banan och kokoskaka



Häromdagen gjorde jag en variant på min svärmors drömmiga morotskaka. Vanligtvis följer jag hennes recept helt slaviskt, som en gör, men denna gång blev jag tvungen att improvisera för jag insåg mitt i att jag inte hade alla ingredienser hemma. 
Tex hade jag inte nog med morötter, (har det någonsin hänt? det är väl alltid just morötter som är det absolut sista kvar i kylskåpet annars. Så kan det gå när en har en son som älskar morötter högre än allt annat.) så jag bytte ut 1,5 dl rivna morötter mot 1 stor banan. 
Jag bytte även ut solrosolja mot kokosolja och därför kallar jag den: 

Morots, banan och kokoskaka

3 st ägg
3 dl socker 
några droppar vaniljextrakt

3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk malen kanel
2 tsk kardemumma
1 tsk malen ingefära
lite salt

1,5 dl kokosolja
3 dl rivna morötter
1 stor banan

Frosting
300g philadelphiaost 
1 dl florsocker
1/2 citron

-Sätt ugnen på 150 grader.
-Riv morötterna och mosa bananen.
-Blanda samman de torra ingredienserna.
-Vispa ägg, socker och vanilj vitt och pösigt.
-Vänd ner de torra ingredienserna i äggsmeten.
-Till sist, vänd ner morötterna, bananen och kokosoljan.

-Häll upp i en form med löstagbara kanter och grädda i ca 50 min. 
Kakan ska inte vara kladdig.

-Vispa rumstempererad philadelphiaost, citron och socker fluffigt och bred över en svalnad kaka


2 kommentarer:

  1. Men hallå, det här är ju nästan fånigt - vi måste verkligen vara great minds who think alike: gissa vad jag köpte ingredienser till att baka idag (men gjorde det inte, för Christopher tyckte att jag behövde sitta ner och ta det lugnt i en kvart)? Jepp, morotskaka. :D Ska göra den imorgon istället - men blev det godare med banan i också? Kokosolja har jag dock inte, men en banan kan jag ju slänga i ifall det blir bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag älskar det! Vill hemskt gärna se din kaka sen :)
      Det blev jättegott med banan, extra saftigt liksom! Men den bananen jag hade var väldigt mogen (söt) så i efterhand hade jag nog tagit bort lite socker och kanske slängt i lite citron i själva kakan för att balansera lite :)
      KRAM

      Radera