måndag

Om Göteborg, min första kärlek

 

Inspirerad av Emilys stockholmslista gjorde jag min egen över Göteborg, det känns väldigt helande faktiskt i dessa längta-bort-tider. Jag älskar ju denhär himla stan. Och oavsett vad så är det ändå alltid här mina barn är födda, staden jag blev vuxen i och platsen där jag träffade Chad.

När flyttade du hit: 
2008, flyttade hit efter fyra år i Sthlm

Varför flyttade du hit: 
Jag var på besök hos min kompis som bodde här, och redan när jag klev av tåget på perrongen så kände jag som att själva luften kändes som "hemma". Åkte bara tillbaka till Stockholm en enda gång efter det, för att packa. 

Vart bodde du då: 
Jag flyttade in hos min barndomsvän Casia. Vi bodde i en etta på markplan på Oljekvarnsgatan, hängde i fönstren, drack rosévin och rökte tusen cigg.



Vad minns du av stan från ditt första år: 
Jag minns bubbelrosa gryningsskyar, att möta upp Casia och Johanna på "vita stolarna" (ett café vid Haga vi aldrig lärde oss namnet på), Lokal, styrbord babord och att ramla hem från tredjelång.

Hur många gånger har du flyttat runt: 
Fem gånger. 

Vart känner du dig som mest hemma: 
Stigbergsliden och kvarteren därikring, de kan jag som min egen ficka. 


Favoritgata: 
Såggatan av alla himla ställen. Såggatan är så himla bortglömd. Det känns som att kastas tillbaka till 50talet i motljus.

Fulaste plats: 
Kvarteren runt läppstiftet. 

Vart går du vilse: 
I bagaregården, har varit där alldeles för lite och blir förvirrad av Majorna-likheten.

Finns det någon stadsdel som ditt hjärta vill undvika: 
Tredjelånggatan och Bangatan.

En plats du aldrig glömmer: 
Utsikten från min och Saras lägenhetstak på Djurgårdsgatan. Vi brukade klättra upp genom takluckan och dricka morgonkaffet där.



En plats som var viktig 2008: 
Den gröna bänken bland roderdendronbuskarna på bakgården av Oljekvarnsgatan.

En plats som var viktig 2012:
Caféet jag drev på stigbergstorget, att vi lyckades skapa den där lilla magiska platsen är verkligen ett av mitt livs största bedrifter.

En plats som är viktig 2016:
Biblioteket på Chapmanstorg. Så himla trivsamt och inkluderande. Det känns som en kan träffa vem som helst där och boblotikarierna är så himla vänliga och proffsiga.

Bästa utseserveringen om våren:
Rödastens restaurang, om solen ligger på och vinden är moj finns det ingen vackrare plats än där hela havet öppnar sig.

Bästa dansen om sommaren:
Svartklubbar under bar himmel.

Bästa promenadstråket om hösten:
Genom Slottskogen på hemliga stigar bort mot botaniska in i japanska trädgården.


Bästa fikastället om vintern: 
Jag brukade ha så många bra alternativ men just nu är det faktiskt mitt eget kök. Eller cafét på Antikhallarna, Göteborgs hemligaste pärla. 

Favoritmatbutik:
Saluhallen vid kungsportsplatsen och grönsaksaffären på vårväderstorget alltså wowwowwow.

Och favoritklädbutik:
Iris secondhand och Mamas Retro

All time favorite-restaurang:
Kino och Hagabion på sommaren, Krakow på hösten, Canton House på vintern, Publik på våren och Plankan för alla viktiga samtal.

Har du något stammishak:
Konditoriet på Chapmanstorg. Bästa vetebrödet i stan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar